Wzór: Chimera sztuce secesyjnej paw zrobił oszałamiającą karierę. Można ją porównać jedynie z popularnością tych ptaków w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej. To zapewne ich wyjątkowa uroda sprawiła, że umieszczano je w wyobrażeniach raju. Pawie pióra na skrzydłach aniołów wskazywały na rajskie pochodzenie Bożych posłańców. Najwyraźniej uznano też pawie za godne, by przedstawiać je pijące wodę z naczynia symbolizującego źródło życia. Dzięki temu stały się symbolem nieśmiertelności i życia wiecznego. Jednak królewski przepych upierzenia doprowadził je w końcu do tego, że zostały symbolem pychy.
Dla artystów epoki secesji najważniejsze były wyjątkowe walory dekoracyjne pawi. Spośród zgromadzonych przez nas przykładów najciekawszy jest ten z muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Można sobie wyobrazić, jak efektownie będą lśniły emaliowane pióra pawia na kandelabrze, gdy zapłoną w nim świece.

Zobacz powiększenie

Ryga, Smilšu iela 2, 1902

Zobacz powiększenie

Praga, Šmeralova 359-17

Zobacz powiększenie

Praga, Vodičkova 699-30

Zobacz powiększenie

Kazimierz Stabrowski, Paw. Na tle witraża, 1908, MNW

Zobacz powiększenie

Budapeszt, Városligeti fasor 47-49

Zobacz powiększenie

Budapeszt, Városligeti fasor 33

Zobacz powiększenie

Budapeszt, Roosevelt ter 5; pałac Gresham, proj. Zsigmond Quittner, bracia Vago, 1905-1907

Zobacz powiększenie

Budapeszt, Aulich 3; dom Korosyego

Zobacz powiększenie

Budapeszt, Roosevelt ter 5; pałac Gresham, proj. Zsigmond Quittner, bracia Vago, 1905-1907

Zobacz powiększenie

Budapeszt, okolice Lázár utca

Zobacz powiększenie

Warszawa, Górnośląska 22, kamienica Leona Breslauera, 1904

Zobacz powiększenie

Londyn, dom handlowy Harrods, 1903

Zobacz powiększenie

A. Fisher, kinkiet, 1899, Victoria & Albert Museum, Londyn

Zobacz powiększenie

Stanisław Wyspiański, projekt szyldu krakowskiej kawiarni artystycznej Paon (czyli: Paw),1897

Zobacz powiększenie

Józef Mehoffer, winieta w czasopiśmie Chimera

Wzór: The Studio