© Tekst i zdjęcia: muzeumsecesji.pl 2013

Wzór: Chimeraondyn nie był ośrodkiem rozwoju secesji. W Londynie secesja (w szczególności jej odmiana belgijsko-francuska) była ignorowana, postrzegana jako styl obcy. Z Londynem byli natomiast związani artyści angielskiego ruchu Arts & Crafts, którzy za cel postawili sobie odnowę tradycyjnego rzemiosła w duchu prostoty i zespolenia z naturą. Ruch ten wpłynął znacząco na rozwój secesji na kontynencie, zwłaszcza w jego środkowej i północnej części. Prace twórców spod znaku Arts & Crafts były znane i cenione i w Wiedniu, i w Niemczech, i w krajach skandynawskich. Mackay Hugh Baillie Scott projektował dla księcia heskiego w Darmstadt, a Josef Hoffmann założył Warsztaty Wiedeńskie po wizycie w Guild of Handicraft (Cechu Rękodzielniczym) Charlesa Ashbee’ego. Lecz także Art Nouveau i Arts & Crafts mają ze sobą wiele wspólnego, choć artyści je reprezentujący odżegnują się od tej zależności. Mimo różnych podstaw ideologicznych obu ruchów ich efekty estetyczne są zaskakująco podobne.

Z Londynem kojarzą się czerwone autobusy, czerwone budki telefoniczne… i dużo czerwonej cegły z różnych epok.

Zobacz powiększenie

Zobacz powiększenie

Zobacz powiększenie

Wewnętrzny dziedziniec jednej z niewielu budowli w Londynie pochodzących z epoki Tudorów - Staple Inn

Zobacz powiększenie

Okolice kościoła Saint-Bartholomew-the-Great

Zobacz powiększenie

Cloth Fair tuż obok kościoła Saint-Bartholomew-the-Great

Zobacz powiększenie

Zabudowa z ok. 1880 r. przy Hans Crescent

Podpis miniaturki 1

Jeden z dziedzińców w rejonie Temple

Podpis miniaturki 1

XIX-wieczna zabudowa osiedla Bedford Park

Czerwona cegła jest także bardzo częsta w budynkach wzniesionych w duchu Arts & Crafts w Hampstead Garden Suburb – londyńskim osiedlu, które jest jedną z pierwszych realizacji idei miast ogrodów, spopularyzowanej przez Ebenezera Howarda. Fundatorką osiedla była w 1907 roku Henrietta Barnett. Zaprojektowanie go powierzono Raymondowi Unwinowi. Domy w ogrodach, którymi zabudowano osiedle, reprezentują różne tendencje architektoniczne. Niektóre z tych w stylu Arts & Crafts projektowali najznaczniejsi przedstawiciele tego ruchu: Mackay Hugh Baillie Scott, Charles Francis Annesley Voysey oraz Edwin Lutyens. Charakteryzują się urozmaiconą bryłą i dużymi, zróżnicowanymi połaciami dachów oraz okazałymi kominami.
Autorstwa tego tego ostatniego architekta są m.in. dwa kościoły wzniesione na tym samym placu w centrum osiedla - St. Jude's Church i Free Church.

Podpis miniaturki 1

Czerwona cegła, nieregularna bryła, okazałe kominy...

Podpis miniaturki 1

Wszystko jak poprzednio plus przystrzyżone trawniki i żywopłoty

Podpis miniaturki 1

Czerwona cegła w jodełkę i angielskie umiłowanie sztuki ogrodowej

Podpis miniaturki 1

I jeszcze raz to samo, czyli English style of building and living

Podpis miniaturki 1

Dom zaprojektowany przez M.H. Baillie Scotta

Podpis miniaturki 1

Free Church Edwina Lutyensa

Podpis miniaturki 1

Fasada Free Church

Podpis miniaturki 1

Krucyfiks na zewnętrznej ścianie prezbiterium kościoła St. Jude's. Proj. Edwin Lutyens

Podpis miniaturki 1

Biały tynk i czerwona cegła - raz jeszcze

Jeden z ojców ruchu Arts & Crafts, William Morris, zanim osiedlił się w Kelmscott, zbudował dla siebie i swojej rodziny dom pod Londynem, w Bexleyheath (dziś w granicach miasta). Mieszkał w nim tylko kilka lat, lecz uczynił z niego dzieło sztuki, ucieleśnienie ideałów Arts & Crafts. Dom zaprojektował w latach 1858-1859 przyjaciel Morrisa, Philip Webb. Projektował „od wewnątrz” – najpierw zaplanował układ pomieszczeń, który następnie znalazł odzwierciedlenie w bryle budynku i rozmieszczeniu okien. Na materiał do budowy wybrał… czerwoną cegłę, dzięki czemu dom zyskał nazwę Red House. Z domem nierozłącznie związany był ogród, a w nim stare drzewa, m.in. owocowe, oraz róże, jaśminy, lawenda i inne tradycyjne rośliny - zgodnie z tendencjami w angielskiej sztuce ogrodowej XIX/XX wieku.

Podpis miniaturki 1

Widok domu od strony zachodniej

Podpis miniaturki 1

Impresja o rajskim ogrodzie

Podpis miniaturki 1

Studnia przed wejściem do domu od strony ogrodu

Podpis miniaturki 1

Średniowieczny wykusz w zieleni

Podpis miniaturki 1

Fragment elewacji wschodniej o niemal kościelnym charakterze

Podpis miniaturki 1

Ceglane ścieżki, kwitnące rabaty

Podpis miniaturki 1

Różana pergola w ogrodzie

Webb stworzył we wnętrzach niepowtarzalne sprzęty, między innymi w hallu szafę z siedziskiem, którą Morris ozdobił malowidłami przedstawiającymi sceny z legend arturiańskich. Szybki witrażowe ze stylizowanymi na średniowieczne wizerunkami ptaków i kwiatów też są dziełem Webba. W wyposażaniu domu brali udział przyjaciele właścicieli, na przykład Edward Burne-Jones wykonał kilka malowideł przedstawiających sceny ze średniowiecznego romansu rycerskiego. Mniejsze elementy wyposażenia (haftowane tkaniny) wykonywała żona Williama Morrisa, Janey. Obecnie znajdujące się we wnętrzach tapety i tkaniny, choć są we wzory, które Morris zaprojektował do realizacji przez własną firmę, nie zdobiły domu za czasów jego pierwszych właścicieli.

Podpis miniaturki 1

Szybki w oknie korytarza wejściowego, malowane przez Webba w zwierzęta i rośliny

Podpis miniaturki 1

Klatka schodowa

Podpis miniaturki 1

Drzwi wejściowe

Podpis miniaturki 1

Szafa z siedziskiem w hallu. Zaprojektowana przez Webba, malowana przez Morrisa w sceny z legend arturiańskich

Podpis miniaturki 1

Mebel z siedziskiem w salonie, proj. William Morris

Podpis miniaturki 1

Siedzisko w wykuszu w salonie

Podpis miniaturki 1

Kredens projektowany przez Webba

Podpis miniaturki 1

Tkanina haftowana we wzór o nazwie „Daisy”, proj. William Morris, wyk. Janey Morris

Podpis miniaturki 1

Sufit nad klatką schodową

Podpis miniaturki 1

Tapeta projektu Morrisa

Piękne wnętrze autorstwa Williama Morrisa można w Londynie zobaczyć w Victoria & Albert Museum. Jest to tak zwany Green Dining Room, który firma Morrisa zaprojektowała w 1868 roku specjalnie dla powstającego muzeum. Witraże i panele boazeryjne są dziełem Edwarda Burne-Jonesa, fryz z psami natomiast – Philipa Webba.
W V&A eksponowane jest – choć nieszczególnie obficie – rzemiosło artystów z kręgu Arts & Crafts.

Podpis miniaturki 1

Green Dining Room. Fragment boazerii projektowanej przez Morrisa

Podpis miniaturki 1

Jeden z paneli boazeryjnych Morrisa

Podpis miniaturki 1

Morrisowy wzór wytłaczanej tapety

Podpis miniaturki 1

Sufit zdobiony przez Webba

Podpis miniaturki 1

Witraż Edwarda Burne-Jonesa

Podpis miniaturki 1

Ekspozycja rzemiosła artystów z kręgu Arts & Crafts w V&A. Ch.H. Townsend, tkanina żakardowa, 1896

Podpis miniaturki 1

J.H. Dearle, parawan, 1885 (wyk. firma Morris&Co.)

Podpis miniaturki 1

C.F.A. Voysey, biurko, 1896; metalowa aplikacja: W.B. Reynolds

Podpis miniaturki 1

A.H. Mackmurdo, krzesło, 1882

Podpis miniaturki 1

M.H. Baillie Scott, obudowa pianina, intarsjowana i inkrustowana, 1896

Podpis miniaturki 1

A. Fisher, kinkiet, 1899

W Londynie przy Sloane Square stoi kościół Holy Trinity – dzieło architekta Johna Dando Seddinga. Zbudowany został w latach 1888-1890. Po śmierci Seddinga, do około 1920 roku, był wykańczany pod kierunkiem Henry’ego Wilsona. Nazywany jest katedrą Arts & Crafts ze względu na to, że w jego tworzeniu brało udział wielu artystów tego ruchu – członków Art Workers’ Guild (Cechu Twórców Sztuki), organizacji działającej zresztą do dziś.
Witraż w prezbiterium zaprojektował Edward Burne-Jones, a wykonała go firma Williama Morrisa. Jego głównym tematem jest 48 postaci: apostołów, patriarchów, królów, proroków i świętych. W maswerku umieszczone zostały natomiast (poziomami od najniższego do najwyższego) następujące sceny i postaci: Adam i Ewa w raju, Ukrzyżowanie i Zwiastowanie; uczynki miłosierdzia; anioły; a na samej górze – Boże Narodzenie.
Witraże w jednej z naw są autorstwa Williama Blake’a Richmonda. Pochodzą z lat 1904-1910. Jeden przedstawia sceny, których tematem jest młodość, w szczególności w jego centrum widnieje postać młodego Chrystusa na tle drzewa, a po bokach scena z Dawidem grającym dla króla Saula oraz scena z Samuelem, który jako dziecko przebywa w świątyni. Tematem drugiego witraża jest miłosierdzie. Trzeci witraż stanowi egzemplifikację cnót: nadziei, miłości, sprawiedliwości, mądrości, męstwa, cierpliwości, wiary, reprezentowanych przez postaci historyczne.
Elementy metalowe to dzieła m.in. Fredericka Williama Pomeroya i Henry’ego Hugh Armsteada. Autorem marmurowego ołtarza w prezbiterium, pochodzącego z 1912 roku, jest rzeźbiarz Harry Bates.

Podpis miniaturki 1

Kościół Holy Trinity. Witraż Burne-Jonesa w prezbiterium

Podpis miniaturki 1

Metalowa krata w nawie bocznej

Podpis miniaturki 1

Żyrandol w nawie głównej

Podpis miniaturki 1

Krucyfiks w bocznej kaplicy

Podpis miniaturki 1

W.B. Richmond, witraż w nawie bocznej, 1904. Chrystus - Drzewo Życia

Podpis miniaturki 1

W.B. Richmond, witraż w nawie bocznej, 1904. Samuel w świątyni

Podpis miniaturki 1

W.B. Richmond, witraż w nawie bocznej, 1910. Uczynki miłosierdzia

Podpis miniaturki 1

W.B. Richmond, witraż w nawie bocznej, 1910. Uczynki miłosierdzia

W znanym londyńskim domu towarowym Liberty przy Regent Street można podziwiać oryginalne wnętrza Arts & Crafts – w szczególności drewniane galerie i klatki schodowe, a także kominki i windy. Założyciel sklepu, sir Arthur Lasenby Liberty, początkowo sprzedawał cieszące się zainteresowaniem nabywców przedmioty z Dalekiego Wschodu. Z czasem zaczął współpracować ze znanymi angielskimi projektantami z kręgu Arts & Crafts oraz tymi, którzy skłaniali się ku secesji (np. Archibald Knox). Firma stała się tak sugestywnym synonimem nowego stylu, że jego włoska odmiana zyskała miano Liberty style.

Podpis miniaturki 1

Wejście do budynku, który nawiązuje do architektury epoki Tudorów

Podpis miniaturki 1

Te same klimaty we wnętrzu

Podpis miniaturki 1

Oryginalny kominek i oryginalna stolarka drzwi w jednym z pomieszczeń

Podpis miniaturki 1

Przekrój przez galerie handlowe na kolejnych kondygnacjach

Podpis miniaturki 1

Ażurowo zdobiona balustrada schodów

Podpis miniaturki 1

Ciemna, stylowa klatka schodowa

Podpis miniaturki 1

Metalowy detal drzwi ze stylizowanym motywem roślinnym

Podpis miniaturki 1

Stylizowana na średniowieczną szybka w oknie

I jeszcze jeden obiekt handlowy – Harrods przy Brompton Road. Jego główną atrakcję stanowią spektakularne „egipskie” wnętrza, zaprojektowane na zamówienie właściciela budynku w latach 1985-2010, Mohameda Al-Fayeda, ale hale spożywcze na parterze mają wystrój secesyjny z 1903 roku. W szczególności dekoracja ceramiczna ścian i sufitu jest dziełem projektanta spod znaku Arts & Crafts, Williama Jamesa Neatby’ego. Artysta zaproponował tematykę dekoracji odpowiednią w miejscu, w którym sprzedaje się produkty spożywcze. Na fryzie wokół sufitu przedstawił fantastyczny świat przyrody - źródło pożywienia człowieka, symbolicznie reprezentowany przez drzewa, ptaki (pawie?) i ryby, a we wkomponowanych w tę scenerię medalionach umieścił scenki ze zwierzętami, głównie myśliwskie.

Podpis miniaturki 1

Wyłożony kafelkami sufit w hali spożywczej

Podpis miniaturki 1

Zamknięte w witrażowych medalionach i wijące się na suficie motywy roślinne

Podpis miniaturki 1

Paw z kafelków

Podpis miniaturki 1

Geometryczno-roślinna dekoracja ceramiczna jednego z filarów w hali spożywczej

Podpis miniaturki 1

Pełnopostaciowe figury ptaków (pawi i bażanta?) - nie udało mi się ustalić, czy oryginalne

Podpis miniaturki 1

Stylizowany motyw drzew na kafelkach

Na koniec klimat Arts & Crafts uchwycony po prostu przy którejś z londyńskich ulic...

Podpis miniaturki 1

Wzór: The Studio